Matmazel
Julie'de Erkek Karakterler
August
STRINDBERG, “Matmazel Julie” tiyatro eserinde sınıf
farklılıklarını ele almıştır ve bu farklılıkların
oluşturduğu çatışmalar üzerinde durmuştur. Eserde, yaşanan
çatışma ortamı içerisinde erkeğin toplumda kadın karşısında
ki durumu ve toplumda ki yeri Jean ve gizli karakter Kont üzerinden
anlatılmıştır. Ataerkil toplumda erkek ister alt, ister üst
sınıfa mensup olsun bir şekilde kadına üstünlük
kurabilmektedir. Toplumda kadın-erkek olma durumu alt-üst olma
durumundan önce gelmektedir. Öyle ki, Jean alt sınıfa mensup bir
uşak olmasına rağmen Julie ile birlikte olduktan sonra arada ki
statü kalkmış olduğu için erkekliğini kullanarak ona emir
verebilmektedir. Bir diğer taraftan eserde erkek otorite ve başka
durumları da karşılamaktadır. Ayrıca eserde çeşitli simgeler
ve benzetmeler kullanılarak anlatım kuvvetlendirilmiştir.
August
STRINDBERG, eser içerisinde erkeği üstün varlık olarak tasfir
etmiştir. Eser toplumunda erkek üstünlüğünü iki farklı
şekilde sunmuştur. Erkeğin erkeğe karşı üstünlüğü ve
erkeğin kadına karşı üstünlüğü. Erkeğin kadına karşı
üstünlüğü ise ikiye ayrılmıştır. Alt sınıf kadınına ve
üst sınıf kadınına üstünlük. Eserde Kont ve Jean erkek
karakterlerdir. Kont üst sınıfa mensupken, Jean ise alt sınıfa
mensup bir uşaktır. Kont'un Jean üzerinde ki üstünlüğü ise
statüden kaynaklanmaktadır. Sınıf ayrımı Jean üzerinde öyle
ağır bir baskı oluşturmuştur ki Kont konakta bulunmamasına
rağmen onun üstünlüğü altında ezilmektedir ve bu durum eser
boyunca devam eder:
JEAN ...O ne? Zil hareket
etti sandım... Zilden korkacak ne var? Evet, ama sadece bir zil
değil o. Biri var arkasında, o zili de çalan bir el ve o ele
kumanda eden bir şey... (Strindberg, 67)
Jean'ın
sözünü ettiği zil Kont'u dolayısıyla üst sınıfı temsil
etmektedir ve ortamda bulunarak otoriteyi sağlar. Ayrıca uşak
giysisi ve çizmelerde Kont'un Jean üzerinde ki üstünlüğünü
simgeler:
JULIE ...Peki bu uşak
giysileri ne arıyor üzerinde anlamadım. Çıkar hemen onları.
(Strindberg, 28)
JEAN ...Kont'un ilk işi
çizmelerini istemektir;... (Strindberg, 34)
Gelişen
olaylar süresince bu nesneler ortamdadır ve ara ara etkisi azalsa
da Jean üzerinde Kont'u ve otoritesini temsil eden bir baskı
oluşturur. Buradan Kont'un Jean'a karşı olan üstünlüğünün
cinsiyetle alakalı değil, tamamen sınıf farklılığından
kaynaklanmakta olduğunu görürüz. Erkekler arasında ki üstünlük
durumu tamamen statü ve güçle alakalıdır. Kimin statüsü
yüksekse o diğerlerine hükmeder. Jean, Kont'tan ne kadar zeki ya
da fiziki anlamda ne kadar güçlü olursa olsun Kont'a karşı alt
sınıfa mensup olduğu için bir üstünlük kuramaz. Erkeklerin
birbirlerine karşı olan üstünlük durumları böyleyken, erkeğin
kadına karşı üstünlüğü ise farklılık gösterir. Üst sınıf
erkeği hem alt hem de üst sınıf kadınına karşı üstün
durumdayken, alt sınıfa mensup erkek -Jean gibi- sadece alt sınıf
kadınına karşı direkt olarak üstündür. Üst sınıf kadınının
statüsü karşısında genel olarak ezilen bir alt sınıf erkek
profili vardır. Alt sınıf erkeğinin, alt sınıf kadınına karşı
olan üstünlüğü eserde Jean ve Kristin üzerinden gösterilmiştir.
Jean ve Kristin aynı sınıfın içerisinde bulundukları için
birinin ötekine üstünlüğünü sağlayacak tek şey cinsiyettir.
Öyle olunca da Jean üstün taraf oluyor. Jean'ın üstünlüğü
eserde ki toplumun ataerkil bir toplum olmasına dayanmaktadır.
Ataerkil toplum erkek egemen bir toplumdur ve kadın böyle
toplumlarda değersizleştirilir ve birçok haktan mahrum edilir.
Kadının en azından alt sınıf erkeğine üstünlük kurabilmesi
için bir statüye sahip olması gereklidir. Arada bir sınıf farkı
olunca doğal olarak bir üstünlükte ortaya çıkmaktadır.
Matmazel Julie ilk başta bu üstünlüğe sahip olan bir kadındır
ancak içinde bulunduğu sınıfın gerekliliklerini kavrayamadığı
ve yerine getirmediği için arada ki sınıf farkını çiğneyerek
Jean ile yakınlaşır:
JULIE ...Bizler bu gece
toplanmış birlikte eğlenen insanlarız. Sınıf farkı diye bir
şey yok burada. Gel şimdi koluma gir.... (Strindberg, 27)
Jean
ise Julie'nin tersine içinde bulunduğu sınıfı ve konumunu çok
iyi bilmektedir ve de sınıf atlama isteği içerisindedir. O yüzden
Julie'nin kendisine karşı göstermiş olduğu ilgiyi karşılıksız
bırakmaz ve onu kandırarak birlikte olmayı başarır. Birliktelik
sonucunda da aradaki sınıf farkı artık ortadan kalkmış olduğu
için Jean Julie'ye üstünlük kurmaya başlar. Bu birlikteliğin
gerçekleşeceği ise eserin başlarında sezdirme yöntemi
kullanılarak hissettirilmiştir:
JEAN ...Hem sen tatil gününü
niye zehir ediyorsun o ite yemek pişirmek için? Hasta mı yoksa?
KRISTIN Hasta ya... O
finoyla kaçmış kulübeden, sonrası hep bilinen şey....
(Strindberg, 25)
Kristin'in ve Jean'ın
hakkında konuştuğu köpek Julie'ye ait olup ve hem onu hem de üst
sınıfı temsil etmektedir. Fino cinsi köpek ise Jean'ı temsil
eder. Julie'nin köpeğinin fino ile kaçması ileride Jean ve Julie
arasında yaşanacak olayları bize sezdirmektedir. Jean ve Julie'nin
birlikte olması toplumsal ahlaka ters olduğu içinde ceza
gerektirir ancak erkek egemen toplumda sınıfı ne olursa olsun
erkek değil kadın ceza alır. Tıpkı eser sonunda Jean ile bir
ilişki yaşayan Julie'nin intihar etmesi gibi. Eserde erkek
karakterlerin birbirlerine ve kadın karakterlere karşı üstünlük
durumları böyledir ancak erkek karakterlerin esere tek katkısı
üstün varlık olmaları değildir. Ayrıca iki erkek karakterin
ortam içerisinde iki farklı işlevi vardır. İlk olarak gizli
karakter olan Kont'a bakacak olursak eğer Kont yaşanan gelişmeler
süresince hiçbir şekilde fiziki olarak ortamda bulunmamasına
rağmen daha önce de bahsettiğimiz simgeler (çizmeler, zil, uşak
giysisi) yardımıyla otoriteyi ve sınıflar arasında ki ayrımı
temsil eder. Öyleki Jean'ın korkması ve kendi sınıfının
sınırlarına geri dönmesi için bir zil sesi duyması ya da
çizmeleri görmesi yeterlidir. Jean karakteri ise eserde hem alt
sınıfı ve sınıf atlama isteğini hem de kadın-erkek
ilişkilerini temsil etmektedir. Jean alt sınıfa mensup bir
karakter olarak üst sınıfın göz kamaştırıcılığına ve
şaşalı haline hayrandır, ayrıca üst sınıf mensuplarına ait
özelliklerin de bir kısmına sahiptir. Karakterin yapısı böyle
olunca içinde sınıf atlama isteği büyümektedir ve bunun içinde
bir araç gereklidir. Gerekli araç ise tabiki üst sınıfa mensup
ve sınıfına ters hareketler içerisinde olan ancak aslında sevgi
görmeye muhtaç Matmazel Julie'dir. Jean bu doğrultuda ona yaklaşıp
sevgi gösterir ve onu elde eder ancak sınıf atlama isteğine
ulaşamaz çünkü artık Matmazel Julie ondan daha alt bir
seviyededir. Jean'ın sınıf atlama isteği ise eserde oyun içi
anlatı tekniğiyle verilir:
JEAN Hayır. Gördüğüm
rüyada, hep karanlık bir ormanda, büyük bir ağacın altında
yatıyorumdur. Yukarılara çıkmak isterim; ağacın ta tepesine
kadar çıkıp güneşin aydınlattığı, ışıltılı görünüme
ordan bakmak, sonra da tepede duran yuvadaki altın yumurtaları
almak. Habire tırmanırım; ağacın gövdesi kalın ve kaygandır,
daha ilk dala bile ulaşamam. Ama bir kez ulaşınca, sanki
merdivenle çıkmışım gibi ağacın tepesine kolayca varacağımı
bilirim. Şimdilik o dala ulaşamadım, ama yakında ulaşacağım,
rüyalarımda bile olsa. (Strindberg, 32-33)
Jean'ın
rüyasında ki orman alt sınıfı ve onun konumunu temsil eder,
kalın ve kaygan ağaç ise zorlu yolu, ışıltılı görünüm
statüyü, altın yumurta zenginliği ve ilk dal da Julie'yi temsil
eder. Jean, Julie'yi elde ederek sınıf atlayabileceğini düşünüyor
ancak olayların sonucunda bu düşüncesinde yanıldığı ortaya
çıkıyor. Diğer bir yönden duruma kadın-erkek ilişkisi olarak
bakacak olursak eğer Jean ve Julie arasında yaşanan cinsel ilişki
tamamen sosyal güdülürle alakalıdır, fiziksel güdülerin
tatmini amaçlanmamıştır. Jean, Julie ile birlikte olarak sınıf
atlamak istiyor, Julie ise Jean ile birlikte olarak sevilmek istiyor
her iki istekde sosyal güdülerin tatminiyle alakalıdır ve
karakterler bu yönde birbirlerini birer araç olarak kullanmaktadır.
Sonuç
olarak August STRINDBERG, “Matmazel Julie” tiyatro eserinde
sınıflı toplum yapısını ele almış ve bu yapı içerisinde
erkek karakterlerin durumlarını incelemiştir. Eserde erkek
karakterler kadına karşı kurdukları üstünlük yönünden
eleştirilmiştir. Erkek ister alt ister üst sınıfa mensup olsun
kadına karşı baskın olabilmeyi başarır. Erkeklerin birbirine
karşı üstünlük kurabilmesinde statü önemliyken, kadına karşı
üstünlük kurabilmek için cinsiyet ön plana çıkmaktadır. Diğer
bir yönden erkek karakterler üzerinden eserde sınıflı yapı ve
otorite, sınıf atlama isteği ve kadın-erkek ilişkilerine
değinilmiştir. Kont otorite ve statüyü temsil ederken, Jean ise
alt sınıfı ve sınıf atlama isteğini temsil eder. Ayrıca Jean
üzerinden kadın-erkek ilişkileri de değerlendirilir. August
STRINDBERG, eserde genel olarak ataerkil toplum içerisinde
kadın-erkek olma durumunun, alt-üst olma durumundan önce geldiğine
değinmiştir. Kadın statüsü ne olursa olsun erkek karşısında
geri planda kalır ve de değersizleştirilir. Üst sınıfa mensup
kadın bile -alt sınıf erkeğine üstün görünse de- bu
üstünlüğünü bir erkek sayesinde kazanmaktadır. Yani toplumda
kadın erkekten sonra gelir ve yine erkeğin sağladığı ölçüde
değer kazanabilir.
KAYNAKÇA:
1.
Strindberg, August.
Matmazel Julie.
İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları, 2012
Yorumlar
Yorum Gönder