SABAHATTİN ALİ HİKAYELERİNİN
GEÇTİĞİ YERLER VE BU YERLERİN SEMBOLİK ÖNEMLERİ NELERDİR?
Sabahattin Ali
hikayeleri nerelerde geçer ve bu yerler neyin simgesidir? Sabahattin
Ali, hikayelerinde çoğunlukla zengin- fakir, devlet-halk,
aydın-halk ve köy-kent çatışmasını ortaya koyabilmek ve
Anadolu insanının sorunlarını dile getirmek için mekan olarak
köy ve köy ile alakalı yerleri seçer ancak hikayeler her zaman
köylerde geçmeyebilir,örneğin ”Apartman” hikayesi şehirde
geçmektedir ve köydeki ağa gibi yine otoriteyi ele alan bir zengin
ve köylü gibi ezilen işçiler vardır. Sabahattin Ali
hikayelerinde esas olan ezen-ezilen çatışmasıdır ve kullanılan
yerler bu çatışmayı verebilecek şekilde tasarlanır ve aradaki
ayrımı, farkı simgeler.
A) Zengin-Fakir
Çatışması:
Sabahattin Ali
hikayelerinde zengin-fakir çatışması önemli bir temadır ve
seçilen mekanlar bu temayı bütünleyici yerlerdir. Zengin-fakir
çatışmasının en belirgin şekilde işlendiği eser ise
“Apartman” hikayesidir.“Apartman” adlı hikayede mekan olarak
üç yer verilmektedir:”Apartman, sokak, çatı”. Sokak, hikayede
asıl olayın geçtiği yerdir ve burada işçinin oğlu hamallık
yaparken taşıdığı içkileri düşürüp kırdığı için itilip
kakılır, azarlanır. Apartman, para ve gücü simgeler. Hikaye
boyunca patron bu apartmanın penceresinden karşı inşaattaki
işçilere emirler vererek onları baskısı altına alır. Çatı
ise işçinin kendi içinde çatışma yaşadığı mekandır. İşçi,
çatının tepesindeyken aşağıda oğlunun başına gelenler
yüzünden üzülür ve duruma müdahale etmek ister ancak işini
kaybetme korkusu yüzünden sesini çıkaramaz. Bu hikayede mekan
karakterlerin ekonomik durumlarını belirtmek için kullanılmıştır.
Patron, mekanın sahibi zengindir, işçi ise para alabilmek için bu
mekanda çalışan fakir kişidir. Zengin-fakir çatışmasının
konu edinildiği hikayede zenginin hükmünün geçtiği bir ortamda
fakirin ezilmişliği ve çaresizliği ortaya çıkarılmak
amaçlanmıştır.
B) Aydın-Halk
Çatışması:
Sabahattin Ali
hikayelerinde bir diğer önemli teması da aydın-halk çatışmasıdır.
Sabahattin Ali, aydın kesimin halktan uzak oluşunu ve giderek
uzaklaşmasını eleştiriyor ve bu durumu eserlerinde kullandığı
mekanlar sayesinde şekillendiriyor. Aydın eleştirisini en net
görebileceğimiz eser ise “Köpek” hikayesidir. “Köpek”
adlı hikayede mekan kırsal bölgedir. Kırsal bölge şehirden yani
aydın kesimden uzak bir mekandır. Hikayenin olayı kırsalda bir
çoban(köylü) ve şehirden gelen mühendis ve
yakınları(şehirli,aydın) arasında geçer. Kendi mekanından
uzağa gelmiş olan aydın kesim temsilcisi köylü ile konuşmak
ister ancak birbirinden uzaklaşmış olan bu iki gurubun
temsilcileri anlaşamazlar. Olay köyün dışında bir arazide
geçmesine rağmen hikaye genelinde iki farklı mekandan söz edilir.
Köy ve şehir. Köy, insanların ağanın emri ve baskısı altında
oduğu, açlık ve sefalet çektiği bir yer olarak tasvir edilir.
Şehir ise, aydının zengin, oraya iş bulma umuduyla giden köylünün
daha fakir olduğu bir şekilde tasvir edilir. Hikayede kullanılan
bu iki mekan ile yazar aslında aydın, zengin, sosyetik sınıfı
ile köylü sınıfının çatışmasını sunacak bir ortam
hazırlıyor. Şehir, aydın kesimi ve gelişmişliği temsil
ederken, köy, köylüyü ve geri kalmışlığı temsil eder. Yazar,
şehri köyden uzak bir mekan olarak betimleyerek, aydının halktan
olan uzaklığını eleştirir. Aydın kesimin temsilcisi olan
mühemdisin kırsalda çobanla yaptığı konuşma ve onu kendinden
aşağı görmesiyle de aydın, şehirli sınıfın köye, köylüye
olan bakışı ortaya çıkarılıyor.
C) Devlet-Halk
Çatışması:
Sabahattin Ali
hikayelerinin hemen hemen hepsinde devlet eleştirisi bulunmaktadır.
Sabahattin Ali, devletin köyler ile iletişimsizliğini, kırsalda
oluşan otorite boşluğunu ve sefaleti eleştirir. Ayrıca bu boşluk
sonucu oluşan feodal yapıyı da eleştirir.“Sıcak Su” ve
“Kağnı” hikayelerinde bu eleştiriler verilir ve eleştirinin
etkisini arttırmak için yine uygun mekanların kullanımından
yararlanılır.“Kağnı” adlı hikayede mekan köy ve kırsaldır
ve eleştiri feodaliteye ve devlete yöneliktir. Köy, devletten uzak
olduğu için etkisinden de uzaktır yani ağanın etki ve yönetimi
altındadır. Köy bu eserde devletin otorite boşluğunu temsil
etmektedir. Hikayede ağanın oğlu bir cinayet işler ama köylü
ağa karşısında güçsüz olduğu ve jandarma(devlet) köyden çok
uzak olduğu için ölen adamın annesi şikayetçi olamaz. Kasabadan
uzak bu küçük köyde adaleti köylü kendi arasında sağlar ve
ağa fakir kadına iki keçi vererek onu susturur ve olayın üstü
örtülür. Yazar, kasabadan uzak bir köyü mekan olarak seçerek
ağalık sisteminin fakir köylüyü ezmesini ve devletin köye ve
köylüye olan ilgisizliğini eleştirebileceği bir ortam hazırlar.
“Sıcak Su” adlı hikayeye bakacak olursak, yine mekan olarak köy
kullanılmıştır. Köy yine mekan olarak şehirden ve devletten
uzak bir şekilde tasvir edilmiş. Köyde bir genç ağanın oğlunu
öldürdüğü için jandarmadan saklanmaktadır. Yazar, ağa ve
oğlunu kullanarak diğer hikayede olduğu gibi köylünün ezilmiş
olduğunu hissettiriyorve feodaliteye bir gönderme yapıyor. Genci
arayan jandarmalarda devleti temsil ediyor ancak köyün şehirden
uzak olması bir otorite boşluğuna neden oluyor yani bir bakıma bu
hikayede de köy otorite boşluğunu temsil ediyor ve bir süre sonra
jandarma devlet adına hükmeden yöneten haline gelip, genci
cezalandırmak için karısına tecavüz ediyor. Hikayede kullanılan
bir diğer mekan olan küçük ev ise yine köylünün fakirliğini
simgeliyor. Yazar bu hikayede şehirden uzak bir köy kullanarak
devletin otorite boşluğunu ve askerin halkın üstünde kurduğu
baskıcı ortamı eleştireceği bir mekan hazırlıyor.
D) Köy-Kent
Çatışması:
Sabahattin Ali
hikayelerinde incelenen bir diğer önemli konu ise köy-kent
çatışmasıdır. Sabahattin Ali, köy-kent çatışması içerisinde
daha çok köy savunucusu konumundadır. Hikayelerde tasvir edilen
köyler her zaman şehirden uzak olarak gösterililirler. “Sıcak
Su”, “Kağnı” ve “Köpek” hikayelerinde köy her zaman
şehirden uzaktır ve iletişim zordur. Bu şekilde otorite boşluğu,
sefalet, feodalite gibi konular yönünden devlete eleştiri
ulaştırılabilir. Yazar, köy tasviri ve sunduğu eleştiriler
çerçevesinde genel olarak köylerin şehirler ve devlet tarafından
unutulmasını eleştirmeyi amaçlıyor. Bir diğer taraftan köy
sürekli göç veren nüfus kaybeden yerken köylü bile onu
unuturken, şehir umut ışığı dağıtan ve sürekli göç alan
bir şekilde tasvir edilir. Çatışmada bu noktada başlamaktadır.
Şehirler, büyüdükçe, köyleri yok oluşa sürüklemektedir.
Yazar da bu noktayı eleştirir ancak bir çözüm önerisi
getirmez/getiremez.
E) Kadın
Sorunsalı:
Sabahattin Ali
hikayelerinde kadının Anadolu'da ki durumu incelenir ve
eleştirilir. Bu eleştiri “Gramofon Avrat” hikayesinde ortaya
konulmaktadır ve çeşitli mekanlarla da desteklenir. “Gramofon
Avrat” adlı hikayede mekan olarak “Konya bölgesi ve oturak
alemleri, bağ evi, umumhane, hapishane” gibi yerler
kullanılmıştır. Oturak alemleri o bölgenin eğlence kültürünü
simgelemektedir ve Gramofon Avrat böyle yerlere sıkça giderek
erkekleri eğlendirmektedir. Tenha ve ıssız bağ evleri de yine
oturak alemleri gibi o yöre halkının zevk ve eğlence anlayışının
simgesidir. Konya gibi muhafazakar bir bölgenin mekan olarak
seçilmesiyse kadının cinsel yönüyle sömürülmesi ve sahipsiz
oluşunun ön planda tutularak alem yapılan yerlerin vurgulanması
kırsaldaki zihniyeti ve vaziyeti ortaya koymak ve verilen mesaja
katkı sağlamak içindir. Yazar, “Gramofon Avrat” hikayesi ile
birlikte Anadolu'da kadının sahipsizliğini ve sömürülmesini
kadını çeşitli mekanlar içerisinde bulundurarak eleştiriyor.
Sonuçta,
Sabahattin Ali, hikayelerinde genel olarak mekan için şehirden uzak
köyleri ve kırsal bölgeyi kullanarak “zengin-fakir”, “devlet,
asker, aydın-köylü”, “feodalite” ve “şehir-köy”
çatışmasını yansıtmaya çalışıyor. Bunun için her bir
eserinde bu mekanlara farklı anlamlar yükleniyor. Örneğin bir köy
bazen sefaleti, bazen de otorite boşluğunu temsil edebilir, tasvir
edilmiş olan haliyle. Bir şehirde bazen devlet, bazen de aydın
kesim olabiliyor. Kullandığı tüm mekanlarda ezilen fakir, köylü
bir gurup ve onları ezen, sömüren bir zengin ya da yöneten gurubu
karşı karşıya getirerek yapılan haksızlığı eleştiren
Sabahattin Ali ancak bir çözüm önerisi getirmiyor.
Yorumlar
Yorum Gönder