Bu
çalışmada Japon Sinema Platformu’nun internet sitesinde ve aynı
zamanda platforma bağlı Japon Sineması E-Dergisi’nin
18.sayısında yayınlanan “Zorbalık Bahçesindeki Çiçek/Koe no
Katachi” başlıklı eleştiri/inceleme yazısının kullandığı
eleştiri yöntemi açısından bir değerlendirilmesi yapılacaktır.
Değerlendirmeye geçmeden önce; bahsi geçen eleştiri yazısı şu
şekildedir:
“Oima
Yoshitoki’nin sevilen dram, okul, slice of life ve romantik
türlerindeki mangası Koe no Katachi’nin anime filminin
yapılacağını, üstelik de bunu Kyoto Animation stüdyosunun
üstlendiğini öğrenince çok sevinmiştim. Her ne kadar mangayı
okumasam da hikayesinin yer yer dramatik yer yer sevimli olduğunu
biliyordum. Bunların üzerine KyoAni’nin muhteşem çizimlerini
düşününce beklentim baya yükseldi. Filmde bu beklentilerimi boşa
çıkarmadı açıkçası.
2013
ve 2014 yılları arasında 64 bölüm ve 7 cilt olarak yayınlanan
manga Kono Manga ga Sugoi 2015 Erkeklerin En Beğendiği Manga Ödülü
ve 19. Tezuka Osamu Cultural Prize Yeni Yaratıcı Ödülü’nü
almıştı. Hal böyle olunca anime filminin yapılması kaçınılmaz
oldu elbette.
Stüdyosu
KyoAni dedik ama bunu biraz açalım; mesela yönetmeni Yamada Naoko.
Kendisi Tamako Market ve K-ON’un da yönetmenidir aynı zamanda.
Senaryosu D.Gray-man, Bakuman, Non Non Biyori, K-ON! ve Yowamushi
Pedal animelerinden tanıdığımız bir isim olan Yoshida Reiko’ya
ait. Karakter tasarımlarını yapan kişi ise; Nishiya Futoshi. Onu
da Free! Ve Hyouka’dan tanıyoruz. Kensuke Ushio müziklerinin
arkasındaki isim. Daha önce Ping Pong The Animation’un
müziklerini yapan Ushio, Netflix’in hazırladığı ve bu yıl
yayınlanması planlanan bir anime olan Devilman: Crybaby’nin de
müziklerini yapacak.
Seiyuu
kadrosu ise anime serilerinden alışık olduğumuz isimlerle dolu.
Ana karakterlerimizden olan Ishida Shouya’yı AnoHana’da Jintan,
Darker Than Black’de Hei ve Osomatsu-san’da Todomatsu olarak
karşımıza çıkmış bir isim olan Irino Miyu seslendiriyor. Diğer
bir önemli karakterimiz olan Nishimiya Shoko’yı Hayami Saori
seslendiriyor. Ki kendisi benim en sevdiğim kadın seiyuulardandır.
Her ne kadar filmde sesini az duysak da duyma özürlü bir karaktere
sesiyle hayat verebildiği için her performansın önünde bir
performans olarak değerlendiriyorum buradaki işini. AnoHana’da
Tsuruko, Oregairu’da Yukino ve Yamada-kun to 7-nin no Majo’da
Shiraishi gibi oldukça başarılı ve dikkat çeken işleri olan
Hayami Saori burada performansını bir tık daha ilerletmiş
gerçekten.
Hikayemiz
bir ortaokulda başlıyor. Ishida sınıfın yaramaz çocuğudur ve
bir gün sınıflarına yeni bir kız öğrenci transfer olur.
İletişim için defter kullanan bu kızın ismi Nishimiya’dır ve
duyma özürlüdür. Nishimiya’nın duyma özürlü oluşu elbette
tüm sınıfın dikkatini çeker, zamanla arkadaşlık ilişkilerini
geliştirmek isteyen Nishimiya’ya Ishida rahat vermez ve sürekli
sataşır. Sadece Ishida değil tabii ondan yüz bulan birçok kişi
Nishimiya ile alay eder. Hatta bu durum fiziki yaralanmalara bile yol
açar. Okulunu değiştirmek zorunda kalan Nishimiya ve Ishida’nın
yolları tekrar kesişecek hatta bu sefer işler oldukça değişmiş
olacaktır.
Anime
oldukça sevimli çizimleri, soft renkleri olmasına rağmen izlemesi
zor diyebileceğim sahneler içeriyor. Nishimiya’nın maruz kaldığı
zorbalıkları izlerken sinir kat sayınız artabilir aman dikkat
diyeyim. Ishida’yı sevip sevmediğinize karar verirken zorlanacak
ve onu anlamaya çalışırken bir hayli yorulacaksınız. Ne var ki
anime karakterlerin kendilerini anlatamamalarını çok iyi anlatıyor
ve buradan büyük bir artı puan alıyor.
Koe
no Katachi Japonların en çok mustarip olduğu arkadaş edinme ve
kendini ifade edememe sorunlarına çok güzel göndermeler yapıyor.
Bunun dışında hayatın zorlukları altında ezilen kişilerin
hayatlarından çok kolay vazgeçmeleri de alt metinlerde
karşılaşıyoruz. Hal böyle olunca ortaya oldukça gerçekçi bir
yapım çıkıyor.
Hikayeye
dönersem; çocukken yaşananlar her karakterimizi farklı etkilemiş.
Fakat en çok değişen Ishida olmuş. Hem yaptıklarından pişman
hem de şimdi ne yapması gerektiğini bilmiyor. İşine içine Japon
utangaçlığı ve gururu girince hikaye içinden çıkılmaz bir hal
alıyor. Bu arada Ishida kendinin oldukça farkında bir karakter.
İnsanlarla iletişimini değerlendirdiği sahneler oldukça güzel
hazırlanmış cidden. Anime görsel ve işitsel artı ve eksileri
çok güzel kullanmış, Nishimiya işitsel zorluğun pençesinde
iken Ishida görsel olarak kendisini insanlardan nasıl
soyutladığından dem vuruyor.
Bu
arada yukarıda da belirtmeye çalıştığım gibi anime görsel
olarak çok başarılı. Çizimleri olsun sahne açıları olsun
oldukça etkileyici. Keza müzikleri de oldukça iyi. Bu anlamda
eksisi yok gibi bir şey.
Velhasıl
filmi izlemek için tereddüttünüz varsa, hiç düşünmeden
izleyiniz efendim. Geçtiğimiz yılın en iyi filmi Kimi no Na Wa
ise ikincisi de kesinlikle Koe no Katachi’dir.”1
Hafize
Mutlu adlı Japon Sinema Platformu yazarının “Koe no Katachi”
adlı Japon anime filmi ile ilgili eleştiri yazısı bu şekildedir.
Yazıyı
dahil olduğu eleştiri türü bakımıdan değerlendirecek olursak;
bunun bir “Klasik Eleştiri” olduğunu söyleyebiliriz. Peki
öncelikle “Klasik Eleştiri” nedir?
“Ciddi
fikir gazeteleri, siyasi dergiler, sanat dergileri ile yarı
magazin dergileri ve ciddi sinema dergilerinde yer alan film
eleştirilerine
‘Klasik Eleştiriler’
adını veriyoruz. Klasik eleştirilerde
filmin kısa filmografisi verildikten sonra (zaman zaman filmografiyi
vermeden de yapanlara rastlanmaktadır) konu kısa bir biçimde
anlatılmaktadır. Daha sonra fazla detaya inmeden filmin görüntü,
ses, renk, senaryo, oyuncu yönetimi
ve filmin üstünlükleri
ve eksiklikleri verilmekte bazen yönetmenin
öteki
yapıtlarından örnekler
verilerek bu filmle ortaya konan sanat değerlendirilmekte ve kısa
bir yorumda bulunulmaktadır.”2
Yazar,
incelediği filmle alakalı olarak ilk dört paragrafta o filmin
filmografisini oluşturmuş. Yönetmeninden müzisyenine, senaryonun
oluşturulduğu orjinal mangadan filmin seslendirme ekibine kadar
birçok konuya bu bölümde değinmiş ve ayrıca filmi oluşturan bu
ekibin önceki işlerinden de örnekler sunmuştur. Sonrasında ise
kısaca filmin hikayesini anlatmış ve eleştiri kısmına geçiş
yapmıştır. Eleştiri kısmında ise karakterler, hikaye,
kullanılan açılar, görsellik, müzik ve çizimlere değinmiştir
yazar. Ayrıca filmin konusu eleştiriler başladıktan sonra da
anlatılmaya devam edilmiştir. Ancak eleştiriler çok kısa ve
yüzeyseldir. “Derinlemesine” ya da “Bilimsel” eleştiride
olduğu gibi ayrıntılı bir konu anlatımı ya da değerlendirme
yoktur. Bu yönüyle “Klasik Eleştiri” içine dahil olmaktadır
bu yazı.
Filme
karşı olumlu bir görüş belirten bu yazı, okura izlenimci bir
eleştiri sunmaktadır. Bunun temel sebebi yazarın eleştirisinde
kişisel duygu ve görüşlerini belirten cümleler kullanmasıdır.
Örneğin ilk paragrafta yer alan “Oima
Yoshitoki’nin sevilen dram, okul, slice of life ve romantik
türlerindeki mangası Koe no Katachi’nin anime filminin
yapılacağını, üstelik de bunu Kyoto Animation stüdyosunun
üstlendiğini öğrenince çok sevinmiştim.”
cümlesinde
olduğu gibi. Bu örnek cümle dışında özellikle yazının
eleştiri kısmında da yazarın kurduğu cümlelerde kişisel
düşüncelerini ortaya koyan bir üslup hakimdir. Eleştiri
içerisindeki bu hakim üslup ise yazarı bir eleştirmenden çok bir
yorumcuya yaklaştıran bir sonuç ortaya koyuyor.
Sonuç
olarak, Hafize
Mutlu’nun Japon Sinema E-Dergisi’nde ve Japon Sinema Platformu
internet sitesinde yayınlanan “Koe no Katachi” adlı Japon anime
filmi ile ilgili yazısı olumlu düşünceler ve kişisel bir bakış
açısı sunan; “Klasik Eleştiri” kalıpları içerisinde
ilerleyen bir inceleme yazısıdır. Filmin konusunu çok ayrıntılı
olarak anlatmadan ve derinlemesine bir analiz sunmadan, sadece okurun
filmi izlemesine yönelik bir teşfik sunmaktadır.
Kaynakça
- KURTAY İnci, KARAL Mehmet (düz.), Film Eleştirisi
1http://japonsinemasi.com/zorbalik-bahcesindeki-cicek-i-koe-no-katachi/
, 04/04/2019-21:24
2KURTAY
İnci, KARAL Mehmet (düz.), Film Eleştirisi, s.15
Yorumlar
Yorum Gönder